Boka medlem
Här följer en förklaring för hur du bokar en medlem på ett evenemang.
(Observera att detta är en generell text och att det kan vara olika upplägg för olika föreningar)
Min Sida
Medlemmen kan såklart i de flesta fallen boka sig själva via sin inloggning på min sida. Länken till min sida är specifik för just din förening och bör finnas tillgänglig för medlemmarna på er hemsida.
För information om min sida se följande guide: https://foreningshusetmedlemssystem.kb.kundo.se/guide/min-sida-skicka-aterstallningslank-och-felsoka?category=medlem
Bokning av medlem som administratör
Ibland händer det såklart att du som administratör behöver hjälpa någon att boka sig.
Börja med att leta dig in på medlemmen som du vill boka på evenemang, och i medlemsmenyn väljer du "Evenemang". Då får du fram en lista på alla aktiva evenemang, och du har också möjlighet att kryssa i en flik för gamla evenemang ifall du vill efterregistrera någon. I denna vy hittar du information så som datum och tid, plats, antal bokningar och hur många platser som är kvar. Klicka på knappen boka längst till höger. Se bild nedan.
Notera att du som administratör kan boka in medlemmar även om ett evenemang är fullt, så var försiktig.
Tillval
Kan väljas och kan vara flera beroende på evenemanget. Tillvalet gäller alltid för samtliga i denna bokning. Om det skall vara olika tillval behöver separata bokningar att göras. Tillval kan idag inte vara obligatoriska.
Bokningsuppgifter
Antal
Här kan du välja antal medlemmar och antal gäster. Notera att du som administratör kan boka hur många du vill oavsett inställningarna på evenemanget. Tänk på att det gör skillnad i pris om du bokar övriga deltagare som "Medlem" eller "Gäst" om dessa har olika kostnader.
Notering
Gör du en notering här syns det i bokningslistan samt i bokningsbekräftelsen.
Intern notering
Gör du en notering här syns endast när du går in på medlemsposten och sedan bokningen. Det syns inte i bokningslistan eller bokningsbekräftelsen.
Bokning - "Skicka bokningsbekräftelse via e-post".
Om ikryssad får den bokade ett e-postmeddelande med bokningsbekräftelse till den angivna e-postadressen.
Betalning
Ingen betalning – Deltagaren blir inte fakturerad
Ska betalas – Deltagaren blir fakturerad
Redan betald – Bokas som betald
Faktura distribution
Tänk på att välja det alternativ som stämmer överens med evenemangets inställningar.
Inget skickas – Det skickas inte ut någon faktura överhuvudtaget, men om "Ska betalas" är ikryssad så skapas en e-postfaktura på 10 dagar upp men inget skickas till medlemmen. Bra om du ska t.ex lägga in rabatt.
Faktura per e-post – Om betalalternativ "Onlinefaktura" är ikryssat för det aktuella evenemanget så skapas det direkt upp en faktura som skickas per e-post till medlemmen med 10 dagars förfallodatum.
Efterfakturering – Om betalalternativ "Faktura" är ikryssat för det aktuella evenemanget. Föreningshuset producerar fakturor när föreningen ger uppdraget att fakturering skall ske. Föreningshuset fångar inte upp dessa fakturor automatiskt.
Klicka på "Boka medlem"
____________
Bra att veta...
Sidan kan också användas för att boka fler personer (än vad evenemangets inställningar tillåter) på evenemanget.
Du kan också göra gruppbokningar. Dessa extra personer blir inte alla namngivna utan hela bokningen läggs på den person vars uppgifter du anger i formuläret. Det går att lägga in de extra namnen i noteringsfältet.
Varning: Du som administratör har rättigheter att göra bokningar som strider med inställningarna, så som antal biljetter och antal lediga platser. Var därför försiktig så att du inte råkar överboka ett evenemang då den inte kommer att varna om platserna är slut.
Tyvärr så finns det inte idag något systemstöd för att namnge gäster för en gruppbokning om du som administratör bokar en medlem (eller icke medlem).