Kansliet

Inloggningsproblem - Support

Uppdaterad

SUPPORT MOT MEDLEMMAR - MIN SIDA

Ibland händer det att medlemmar av en anledning eller annan inte lyckas logga in på min sida. Orsaken kan variera vilket även data-kunskapen kan göra hos medlemmen. 

Som administratör kan du enkelt skicka ut en återställningslänk från medlemmens medlemsprofil. Du hittar funktionen längst ner i medlemsmenyn "Övriga åtgärder" - "Min Sida" genom att klicka på "Mejla inloggningsuppgifter".

Ibland kan det finnas en gul knapp "Denna medlem ska kunna logga in med... @" som kommer fram om medlemmen har/har haft en dubblett med samma mejladress. Om du ser knappen bör du klicka på den. Dock är det ovanligt. 

Här följer förslag för felsökning:


Medlemmen får inte e-post med återställningslänk

  1. Kolla att medlemmen är aktiv medlem i registret. 
  2. Kontrollera med medlemmen vilken e-postadress hen har fyllt i samt att den inte är felstavad eller saknas ".com" eller liknande. Mycket vanligt problem. 
  3. Kolla med medlemmen om medlemmen kollat skräpposten. Mycket vanligt problem. 
  4. Testa att skicka en ny återställningslänk från medlemsprofilen. Du hittar funktionen längst ner i medlemsmenyn "Övriga åtgärder" - "Min Sida" genom att klicka på "Mejla inloggningsuppgifter".
  5.  Be medlemmen igen att kolla skräpposten så att den inte hamnat där. 

Om medlemmen fortfarande inte fått någon e-post efter ovanstående steg så beror det troligtvis på brandvägg eller spamfilter. Är det en e-postadress till arbetsplats så kan det finnas en brandvägg och medlemmen bör kontrollera med sin IT avdelning. Är det en privat e-postadress eller till arbetet kan det bero på att e-posten hamnar i spamfilter. Detta är inte något som vi kan styra, utan medlemmen behöver lägga till noreply@foreningshuset.se som betrodd avsändare. Hur man gör detta beror på e-postklienten som medlemmen har. Vi kan tyvärr inte ge service i dessa system. 


Medlemmen kan inte logga in

Det kan hända att medlemmen har problem med att logga in på min sida. Vanligt är att medlemmen hör av sig om att deras för-sparade lösenord inte längre fungerar.

Att lösenordet slutar fungera kan bero på flera saker, vanligtvis någon av nedan: 

  • Att medlemmen skriver e-postadress eller lösenord fel. E-postadressen i fältet e-post är alltid den primära e-postadressen och därmed användarnamnet. E-postadressen i "Alternativ e-post" är den sekundära och fungerar inte, men om det inte finns en e-postadress i fältet e-post så är det den alternativ e-posten som gäller. Lösenordet är känslig på mellanslag och andra tecken, men också att specialtecken, siffra och stor/liten bokstav finns med.
  • Att det finns flera medlemmar med samma e-postadress, t.ex. dubbletter eller familjemedlemmar.
  • Att medlemmen har blivit avslutad vid tillfälle och sedan aktiverad på igen. En statusändring till borttagen raderar lösenordet.
  • Att medlemmen fortfarande är avslutad/inaktiv i systemet. Endast aktiva medlemmar kan logga in på min sida.
  • Att funktionen för sparade lösenord i webbläsaren inte fungerar som det ska.

Här kommer förslag på hur du kan hjälpa medlemmen att logga in:

  1. Du bör alltid börja med att skicka en återställningslänk så att medlemmen får skapa ett nytt lösenord. Kontrollera med medlemmen att hen får en bekräftelse på genomförd ändring av lösenordet. 
  2. Be medlemmen att logga in med de nya uppgifterna. 
  3. Om medlemmen inte kan logga in trots nytt lösenord, kolla med medlemmen att hen inte fått med någon annat tecken eller mellanslag. Kolla också att specialtecken, siffra och stor/liten bokstav finns med. Obs! Du får aldrig be medlemmen att uppge sitt lösenord.
  4. Om medlemmen skrivit in allt rätt och fortfarande inte kan logga in så kan det vara för-sparade uppgifter i webbläsaren som ligger och strular i bakgrunden. Be medlemmen att testa att logga in från en annan webbläsare (Edge, Safari, Firefox, Chrome etc), en inkognito-flik i sin befintliga webbläsare (en flik som inte hämtar eller sparar data) alternativt testar på en annan enhet än den som medlemmen försöker logga in från (Dator, mobiltelefon, surfplatta). Viktigt att medlemmen skriver in allt manuellt och inte hämtar för-sparad data.
  5. Om det fortfarande inte fungerar, kolla att medlemmen faktiskt försöker logga in på rätt sida så att hen inte försöker logga in som administratör via Föreningshusets inloggningssida eller om föreningen har någon annan inloggningssida på sin hemsida som inte är till Min Sida, t.ex. medlemssidor.

Detta brukar lösa de allra flesta problem. I de fall som medlemmen fortfarande inte kan logga in så är det troligtvis brist på kunskap och att medlemmen gör något fel. Skicka ärendet vidare till medlem@foreningshuset.se så kan vi se om vi kan hjälpa medlemmen samt ta reda på om det är någon bugg.


Medlemmen kan inte skapa ett nytt lösenord

Ibland kommer man inte vidare till inloggning då man kan fastna på att systemet inte vill ta det nya lösenordet. Här kommer några punkter som det kan bero på:

  • Återställningslänken som medlemmen använt är antingen mer än 24 timmar gammal eller använts en gång tidigare. Detta ger ett felmeddelande när medlemmen försöker skapa ett lösenord.
  • Att medlemmen skriver e-postadress eller lösenord fel. E-postadressen i fältet e-post är alltid den primära e-postadressen och därmed användarnamnet. E-postadressen i "Alternativ e-post" är den sekundära och fungerar inte, men om det inte finns en e-postadress i fältet e-post så är det den alternativ e-posten som gäller. Lösenordet är känslig på mellanslag och andra tecken, men också att specialtecken, siffra och stor/liten bokstav finns med.
  • Att de två lösenorden inte stämmer överens med varandra.
  • Att medlemmen inte följt instruktionerna för vad lösenordet behöver innehålla. Se separat avsnitt nedan. 

Eventuella förskrivna lösenord är inget som FH skickar ut/genererar, utan kommer i så fall från medlemmens egna webbläsare. Skall gå att ta bort och skriva in ett eget, men kan strula ibland på mobiltelefonen.


Krav på nytt lösenord:

  • Måste innehålla minst 6 tecken.
  • Måste innehålla minst en siffra (0–9).
  • Måste innehålla minst en gemen (a–z).
  • Måste innehålla minst en versal (A–Z).
  • Måste innehålla minst ett icke alfanumeriskt tecken, t.ex. * , ! % (Samtliga specialtecken fungerar.)
warning Created with Sketch.