Betalningar/Återbetalningar
Omatchade betalningar
På föreningens startsida i medlemsregistret så redovisas betalningar som inte kunnat matchas automatiskt. Det kan vara betalningar där OCR nummer inte är specificerat korrekt eller helt saknas. Det kan även vara andra betalningar som gjorts till föreningens OCR-konto som inte avser fakturor utställda genom Föreningshuset. För hantering av dessa, se separat hjälpavsnitt ”Ej matchade betalningar”: https://foreningshusetmedlemssystem.kb.kundo.se/guide/ej-matchade-inbetalningar?category=allmant
Medlemmar som har betalat direkt till föreningen
Om en medlem inte betalat till det Plusgiro/Bankgiro som är kopplat till medlemssystemet behöver man gå in och registrera in betalningen manuellt. För att göra detta så behöver du gå in på medlemmens ekonomiflik och registrera betalningen på aktuell faktura. Se separat hjälpavsnitt för detta under ”Ekonomifliken”. Glöm inte att uppdatera slutdatum på medlemmen.
https://foreningshusetmedlemssystem.kb.kundo.se/guide/ekonomifliken?category=medlem
Utlandsbetalningar
Om ni har Bankgiro: En utlandsbetalning gjord till ett Bankgiro kan medlemssystemet inte fånga upp utan dessa måste föreningen manuellt registrera in. Se separat hjälpavsnitt för detta under ”Ekonomifliken”.
Om ni har Plusgiro: Medlemssystemet kan fånga upp utlandsbetalningar förutsatt att korrekt OCR referens angivits. Om föreningen har sin redovisning hos Föreningshuset så är det ofta redovisningsavdelningen som registrerar in dessa betalningar.
https://foreningshusetmedlemssystem.kb.kundo.se/guide/ekonomifliken?category=medlem
QR-kod på faktura
Om föreningen har Swish Handel anslutet till medlemssystemet kommer en obetald faktura att ha en QR-kod med i fältet för betalningsinformation. Om man tar fram en gammal, obetald faktura i medlemssystemet kommer en QR-kod med även på den, trots att fakturan ställdes ut innan detta var publicerat.
QR-koden kommer inte med på en faktura som är betald eller om man manuellt har minskat en del av skulden.
Om fakturan redan är betald och man försöker betala fakturan igen via Swish så får man upp ett felmeddelande:
Återbetalningar Swish/kort
Återbetalningar på en Swish- eller kortbetalning hjälper Föreningshuset till med. Återbetalningen kostar 60 kr och föreningen behöver kontakta föreningshuset om denna återbetalning.
Återbetalning Bankgiro/Postgiro
Om föreningen har redovisning genom Föreningshuset: Föreningshusets redovisningsavdelning kan hjälpa till med återbetalning till medlemmen om föreningen själva inte önskar göra detta. Dock behöver Föreningshuset information om vart återbetalning skall göras: Bank, clearingnummer samt kontonummer.
Om föreningen själva vill återbetala, se nästa stycket.
Föreningen saknar redovisningstjänst hos föreningshuset: Föreningen måste själva sköta återbetalningen till medlemmen. Be medlemmen inkomma med information om vart återbetalning skall göras: Bank, clearingnummer samt kontonummer.
När betalningen skall registreras görs detta på medlemmen under "Ekonomifliken". Klicka på fakturan med tillgodot som du vill återbetala och välj "Ändra fakturasaldo". Här väljer du datum för återbetalningen, minska tillogo och det beloppet som du återbetalar. Under beskrivning skriver du "Återbetalning".
Du kan läsa mer i guiden"Ekonomifliken": https://foreningshusetmedlemssystem.kb.kundo.se/guide/ekonomifliken?category=medlem