Kansliet

Ny medlem

Uppdaterad

När du trycker ny medlem i menyn kan du registrera en ny medlem. Alla fält som föreningen använder visas. De fält som är markerade med asterix * är obligatoriska.

Knappar och fält

Rubriker (Person, Adress etc.)
Samtliga rubriker visas från start för att det ska vara lätt att se vad som kan fyllas i. De kan döljas genom att trycka på rubriken.

Samtliga fält som kan fyllas i
Fyll i den information som behövs. Glöm inte att klicka på Spara när du är klar. Vissa fält är det validering på, så till exempel går det endast att lägga in korrekta e-postadresser i fälten för e-post.

Avgifter
Här anges den eller de avgifter medlemmen ska debiteras. Är du osäker, kontrollera gärna med oss på Föreningshuset först.

Notering
Här kan det vara bra att fylla i varför du registrerat medlemmen. Vi skriver alltid dagens datum, vad som har hänt och signerar med initialer och FH. Exempelvis ”20231019 Ny medlem via telefonsamtal. NN/FH”.

Spara
Klicka på Spara för att spara de uppdateringar som gjorts.

OBS! Om du lämnar sidan utan att klicka på sparaknappen kommer uppgifterna inte att sparas. Du får heller inte upp någon varning om att du inte sparat.

Efter du har sparat
Efter att du har sparat kan du kontrollera att medlemmen har rätt status och eventuellt fylla i slutdatum om avgiften redan är betald.

Status
Status styr hur systemet tolkar medlemsposten. Vissa föreningar kan utnyttja status annorlunda, men generellt sett används status enligt följande:

• Aktiv – Medlem som har betalat medlemsavgift.
  • Inaktiv – Medlem som inte har betalat medlemsavgift och inte ska betraktas som medlem. Skulle en inaktiv medlem betala sin faktura återaktiverar Föreningshuset medlemskapet.
  • Borttagen – Medlem som aktivt valt att avsluta sitt medlemskap eller avlidit.
  • Ej medlem – Vanligen en obehandlad medlemsansökan eller en bokning gjord av en icke medlem. (Systemet skapar automatiskt en medlemspost med status ej medlem för varje ickemedlems bokning.)
warning Created with Sketch.