Kansliet

Betalningar/återbetalningar

Uppdaterad

Omatchade betalningar
På föreningens startsida i medlemsregistret så redovisas betalningar som inte kunnat matchas automatiskt. Det kan vara betalningar där OCR nummer inte är specificerat korrekt eller helt saknas. Det kan även vara andra betalningar som gjorts till föreningens OCR-konto som inte avser fakturor utställda genom Föreningshuset. För hantering av dessa, se separat hjälpavsnitt ”Ej matchade betalningar”.

Medlemmar som har betalat direkt till föreningen
Om en medlem inte betalat till det Plusgiro/Bankgiro som är kopplat till medlemssystemet behöver man gå in och registrera in betalningen manuellt. För att göra detta så behöver du gå in på medlemmens ekonomiflik och registrera betalningen på aktuell faktura. Se separat hjälpavsnitt för detta under ”Ekonomifliken”. Glöm inte att uppdatera slutdatum på medlemmen.

Utlandsbetalningar
Om ni har Bankgiro: En utlandsbetalning gjord till ett Bankgiro kan medlemssystemet inte fånga upp utan dessa måste föreningen manuellt registrera in. Se separat hjälpavsnitt för detta under ”Ekonomifliken”.
Om ni har Plusgiro: Medlemssystemet kan fånga upp utlandsbetalningar förutsatt att korrekt OCR referens angivits. Om föreningen har sin redovisning hos Föreningshuset så är det ofta redovisningsavdelningen som registrerar in dessa betalningar.

Återbetalningar Swish/kort: Återbetalningar på en Swish- eller kortbetalning hjälper Föreningshuset till med. Återbetalningen kostar 60 kr och föreningen behöver kontakta föreningshuset om denna återbetalning.


warning Created with Sketch.