Kansliet

Avboka medlem

Uppdaterad

Ibland kan man behöva avboka en medlem som kanske har fått förhinder eller som kanske inte betalat sin deltagaravgift eller liknande. Detta gör du från medlemmens sida under "Bokningar". 

1. Klicka på evenemanget som du vill avboka. Då öppnas en bokningsspecifikation.
2. Längst ner finns en röd knapp "Avboka". Klicka på "Ok".

Nu är medlemmen avbokad från deltagarlistan. Om medlemmen däremot inte skall behöva betala avgiften krävs ett par steg till. Detta då systemet inte känner av om en avgift är obligatoriskt eller inte, dvs om medlemmen måste betala även om hen inte kan delta. Därför behöver man ta bort skulden/avgiften manuellt.

När en faktura redan har skapats upp 
Om medlemmen anmält sig för en direktfaktura (webbfaktura) på 10 dagar som automatiskt skickas ut vid bokningen, då behöver vi avskriva skulden. Samma sak gäller om medlemmen betalat och skall få ett tillgodo.

1. Öppna Ekonomi.
2. Öppna fakturan genom att klicka på den.
3. Klicka på knappen "Kreditera" så skapas det upp en kredit. Bekräfta genom att klicka på "Kreditera" igen.
4. Du kan välja att skicka den till medlemmen eller inte. Vanligtvis brukar privatpersoner inte behöva kredit.

Efterfakturering utan skapad faktura
Om ni har valt efterfakturering som betalsätt och ingen faktura ännu har skapats upp så räcker det med att du tar bort avgiften för bokningen på medlemssidan. Notera att vid tillval kan det vara flera avgifter som ligger, och alla behöver tas bort.

warning Created with Sketch.