Dubbla medlemskap
Ibland händer det att medlemmar skapar ett nytt medlemskap istället för att förnya sitt befintliga medlemskap. Nedan finner du en beskrivning för hur du hanterar dessa.
Båda medlemskapen är obetalda
- Börja med att jämföra adresserna så att medlemmen inte flyttat och därför inte fått sin originalfaktura, utan istället skapat ett nytt medlemskap.
- Avsluta ett av medlemskapen genom att ändra status till "Borttagen". Fakturan inaktiveras automatiskt när status sätts som "Borttagen" och behöver inte krediteras om inte medlemmen specifikt ber om kredit eller ni har fakturametoden. Meddela medlemmen om vilken faktura som ska betalas.
- Vi rekommenderar att man noterar på båda medlemsposterna om dubbletten.
Ett av medlemskapen är betalda
Om man skulle vilja ha kvar den gamla (A) när den nya (B) är betald (för att bevara historiken på medlemmen) så kan man flytta över betalningen från B till A.
På nya medlemmen (B) som är betald och ska tas bort:
- Klicka på fliken betald och sen på fakturan för innevarande år.
- Klicka på knappen kreditera. Uppdatera sidan genom att klicka på ekonomifliken igen.
- Klicka på fakturan som kommer upp med blå färg (tillgodo)
- Klicka på knappen ”ändra fakturasaldo”. Fyll i OCR numret/medlemsnumret dit du flyttar inbetalningar, te.x. ”Till medlem 100”. Se till att det står ”minska tillgodo” och kontrollera beloppet du vill föra över. Spara och uppdatera sidan igen så försvinner tillgodot.
- Ändra status till ”Borttagen” på medlemssidan. Vi rekommenderar att man skriver en notering om avslutad dubblett och hänvisar till ordinarie medlemskap.
På gamla medlemmen (A) som är obetald och ska vara kvar:
- Klicka på ekonomifliken och sen på den obetalda fakturan för innevarande år.
- Klicka på knappen ”ändra fakturasaldo”. Fyll i OCR numret/medlemsnumret på medlemmen du flyttat betalningen från, te.x. ”Från medlem 200”. Se till att det står ”minska skuld” och kontrollera beloppet. Spara och uppdatera sidan igen så försvinner skulden.
- Gå tillbaka till medlemssidan och flytta fram slutdatum om föreningen har detta. Vi rekommenderar att man skriver en notering om den avslutade dubbletten.
Båda medlemskapen är betalda
Här kan det variera från förening till förening gällande policy samt när på året man gör detta.
- Börja med att jämföra adresserna så att medlemmen inte flyttat eller fyllt i någon annan ny uppgift.
- Avsluta ett av medlemskapen genom att ändra status till "Borttagen" samt skriv en notering längst ner om att detta är en dubblett och hänvisa till korrekt medlemsnummer. Om ni anser att medlemmen inte har rätt till tillgodo för den extra avgiften så behöver du inte göra något mer.
- Om medlemmen däremot ska få ett tillgodo för den extra avgiften behöver du flytta betalningen.
- På den borttagna medlemsposten går du in på ekonomifliken, kryssar i fliken "betald" och sen på den betalda fakturan för innevarande år. Klicka på knappen ”ändra fakturasaldo”. Fyll i OCR numret/medlemsnumret på medlemmen du flyttar betalningen till, te.x. ”Till medlem 200”. Se till att det står ”minska skuld” och kontrollera beloppet.
- Gå sedan in på den aktiva medlemsposten, ekonomifliken, kryssar i fliken "betald" och sen på den betalda fakturan för innevarande år.
- Klicka på knappen ”ändra fakturasaldo”. Fyll i OCR numret/medlemsnumret på medlemmen du flyttat betalningen från, te.x. ”Från medlem 100”. Se till att det står ”minska skuld” och kontrollera beloppet. Spara och uppdatera sidan igen så får medlemmen ett tillgodo att utnyttja vid nästa årsavisering.
- Vi rekommenderar att man skriver en notering på medlemmen om den avslutade dubbletten.