E-faktura B2B (Företag)
För att lägga till e-faktura B2B på en medlem går du in på medlemmen, övriga åtgärder och sedan E-faktura (Företag).
Det går att söka på organisationsnamn, organisationsnummer eller GLN. Rekommendationen är att söka på GLN, då en del organisationer har flera GLN kopplat till sitt organisationsnummer eller -namn medan GLN:et är kopplat till en specifik avdelning,
Skriv i GLN och tryck på knappen "Sök". Då kommer det upp ett eller flera alternativ, tryck på knappen "Välj" för att välja det rätta alternativet. Nu är medlemmen kopplad till e-faktura B2B.
Ingen träff
Om du inte får någon träff men att du vet att uppgifterna är korrekta kan du lägga till en ny mottagare. Förutom organisationsnamn, organisationsnummer och GLN behöver du veta vilken operatör organisationen har. Tryck på den blå pilknappen och välj registrera ny.
Välj sedan rätt operatör i rullistan och tryck registrera.
Skicka om faktura som e-faktura
Om medlemmen har en obetald faktura som inte förfallit som du vill skicka som e-faktura gör du ovanstående steg. När uppgifterna sedan är inlagda går du in på ekonomifliken och trycker på knappen "Skicka e-faktura B2B" så kommer fakturan att skickas till mottagaren. Förfallodatum blir automatiskt framflyttat 30 dagar.
En faktura som förfallit kan inte skickas som en e-faktura enligt ovan, utan då måste en helt ny faktura skapas. Lägg in e-fakturauppgifterna, kreditera den gamla fakturan och lägg till en icke löpande avgift så en ny faktura skapas upp.